خانه بنیان
خانه بنیان

عوامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت ملک

1_موقعیت مکانی ملک

امروزه مردم تمایل دارند که در نزدیکی محل کار و جایی که اوقاتشان به خوبی بگذرد زندگی کنند. از اینرو خانه و ملکی که از لحاظ برخی از این دسترسی‌ها در موقعیت خوبی باشد قطعاً یک عامل تاثیر گذار خیلی مهم در تعیین قیمت ملک به شمار می‌رود.

 

2_قیمت زمین

گاهی اوقات شرایط روانی در بازار که متاثر از تمایل فروش و عدم فروش زمین داران است در تعیین قیمت ملک نقش زیادی دارد. بنابراین هرچقدر قیمت زمین بالاتر برود قیمت آپارتمان و سایر املاک نیز افزایش می‌یابد.

 

3_جمعیت و شکل‌گیری خانواده

هرچقدر جمعیت زیاد باشد و نرخ ازدواج بیشتر باشد و زاد ولد در جامعه رشد پیدا کند به تبع آن نیز افراد جامعه نیاز بیشتری به مسکن پیدا می‌کنند و تقاضا برای مسکن بالاتر می‌رود. در سنوات گذشته خانوده‌های یک یا دو نفره درصد کمتر و خانوده‌های  ۵ تا ۶ نفره درصد زیادتری را به خود اختصاص دادند اما در آغاز دهه ۹۰ در ایران درصد این دو گروه جابه‌جا شدند به طوری که خانواده‌های دو نفره افزایش چشمگیری نسبت به خانوارهای ۵ تا ۶ نفره پیدا کردند و چون جمعیت مجردها در جامعه بالا رفته و نیاز به مسکن و سکونت این افراد نیز بیشتر شده و به دنبال آن تقاضا برای مسکن بالاتر رفته و عرضه مسکن نیز کاهش پیدا کرده است.

4_چشم انداز اقتصادی

عملکرد کلی اقتصاد نیز می‌تواند در بازار املاک و مستغلات تأثیر بگذارد. اگر در اقتصاد شاهد رشد شدید اشتغال و شرایط کاری عالی برای افراد بیکار باشیم. عده زیادتری از مردم توان و استطاعت مالی‌اشان افزایش می‌یابد و به راحتی می‌توانند از پس خرید ملک برآیند و این خود منجر به افزایش ارزش ملک می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *