خانه بنیان
خانه بنیان

چه عواملی روی قیمت گذاری ملک تاثیر می‌گذارند؟

۱. نرخ بهره

نرخ بهره تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بازار املاک دارد. اگر می‌خواهید با کمک وام مسکن خانه‌ای بخرید، بهتر است ابتدا نرخ بهره را حساب‌وکتاب کنید. تغییر در نرخ بهره می‌تواند تأثیر زیادی بر توانایی خرید ملک مسکونی داشته باشد. به این خاطر که هرقدر نرخ بهره کمتر می‌شود، هزینه‌ی دریافت وام برای خرید خانه هم کمتر خواهد شد، این امر باعث تقاضای بیشتر برای خرید ملک می‌شود که خودِ این دوباره قیمت‌ها را بالا می‌برد!

۲. عوامل جمعیت‌شناختی

جمعیت‌شناسی به اطلاعاتی اشاره دارد که ترکیب جمعیت را توصیف می‌کنند، اطلاعاتی همچون سن، نژاد، جنسیت، درآمد، الگوهای مهاجرت و رشد جمعیت. این آمار اغلب نادیده گرفته می‌شوند، اما عوامل جمعیت‌شناختی بسیار مهم هستند و روی نحوه‌ی قیمت گذاری ملک و اینکه چه نوع املاکی خواهان بیشتری دارند، اثر می‌گذارند. تغییرات عمده در این عوامل، ممکن است برای چندین دهه تأثیر زیادی بر روند قیمت املاک کشور بگذارد.

۳. سیاست‌ها و یارانه‌های دولتی

قانون‌گذاری هم عامل دیگری است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تقاضای مسکن و قیمت‌ها داشته باشد. دولت با استفاده از اعتبارات مالیاتی، کسورات، یارانه‌ها و … می‌تواند تقاضای ملک را برای مدت مشخصی افزایش بدهد. آگاهی از مشوق‌های دولتی ممکن است به شما کمک کند تغییرات به‌وجودآمده در روند عرضه و تقاضا و حباب‌های احتمالی قیمت را تشخیص بدهید.

۴. اقتصاد

عامل مهم دیگری که بر ارزش ملک اثر می‌گذارد، سلامت کلی اقتصاد است. این عامل عموما با شاخص‌های اقتصادی همچون تولید ناخالص ملی، داده‌های استخدامی، فعالیت‌های تولیدی، قیمت کالاها و غیره اندازه‌گیری می‌شود. به‌طورکلی، وقتی اقتصاد کساد است، املاک و مستغلات هم در چنین وضعیتی به سر می‌برند.

۶. امکانات

قیمت املاکی که دارای قابلیت‌های زیرساختی و امکانات مدرن هستند، بیشتر از املاکی است که اتصالات برقی مناسب، خطوط تلفن، سیستم آب‌وفاضلاب و امکاناتی همچون مراکز عمومی، پارک، استخر، سالن ورزشی، پارکینگ یا فروشگاه مواد غذایی ندارند. قیمت گذاری ملک به‌وضوح وابسته به میزان در دسترس بودن ملزومات و امکاناتی است که سکونت راحتی را امکان‌پذیر می‌سازند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *